Trio of Greek ministers in Beijing; focus on investments
The focus will undoubtedly be on Chinese investments in Greece, given that Chinese multination Cosco runs two terminals at the port of Piraeus
At the same time as Greek PM Alexis Tsipras travels to Berlin on Monday for a closely watched meeting with German Chancellor Angela Merkel, a trio of the government’s top ministers will be headed in the other direction, to China for official contacts in Beijing.
Government Deputy PM Yiannis Dragasakis – the one with two “n’s” in his first name – along with FM Nikos Kotzias and Minister of State Nikos Pappas are expected to hold preparatory talks with Chinese leadership ahead of a planned visit by Tsipras himself.
The focus will undoubtedly be on Chinese investments in Greece, given that Chinese multination Cosco runs two terminals at the port of Piraeus, the largest in Greece, and is also a bidder in a tender to assume management of the entire Piraeus Port Authority.
One “hiccup” in any further Cosco involvement is internal opposition by SYRIZA’s anti-capitalist “Left Platform” to further privatizations in Greece — particularly at the port — although the new government apparently has reined in such opposition of late. Chinese interests are also reportedly interested in rail links in Greece, building a new private airport in western Crete and other projects.
Με τον ΟΛΠ στις αποσκευές ταξιδεύει σήμερα ο Δραγατάκης στη Κίνα
Το ακριβές μοντέλο ακόμη αναζητείται, θα ευθυγραμμίζεται ωστόσο με το σκεπτικό «μοντέλο ΟΤΕ στις ιδιωτικοποιήσεις», δηλαδή παραχωρούμε μειοψηφικά πακέτα μετοχών συν το μάνατζμεντ, κρατάμε όμως την πλειοψηφία.
Πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι η πώληση ενός μειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ αντί για το 67%, μέσω ενός κοινοπρακτικού σχήματος που θα δημιουργηθεί μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη, με παραχώρηση φυσικά και του μάνατζμεντ. Ενα δεύτερο σενάριο μιλά για παραχώρηση μόνο επιμέρους λιμενικών δραστηριοτήτων, και όχι του συνόλου, όπως συνέβη με τις εγκαταστάσεις της Cosco στο Ικόνιο.
Οι όροι
Το ερώτημα φυσικά είναι κατά πόσο στέκει νομικά να αλλάξουν οι όροι ενός υπό εξέλιξη διαγωνισμού ή αν κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ο διαγωνισμός κηρύσσεται άγονος, και άρα επαναπροκηρύσσεται, με ότι αυτό συνεπάγεται σε νομικές προσφυγές εκ μέρους των εμπλεκόμενων.
Κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι έχει βρεθεί η νομική φόρμουλα, προκειμένου και αλλαγές σε όφελος του Δημοσίου να γίνουν, και να μην κινδυνεύσει η διαδικασία από νομικές προσφυγές των συμμετεχόντων, διαβεβαιώνοντας ότι η πρόθεση είναι να μη κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός.
Αναγνωρίζοντας πάντως ότι στο θέμα του ΟΛΠ όσο και γενικά των αποκρατικοποιήσεων συνεχίζει να επικρατεί «δημιουργική ασάφεια», στελέχη του οικονομικού επιτελείου εκτιμούν ότι μέσα στο επόμενο 15νθήμερο θα υπάρξει σαφέστερη εικόνα τόσο για τον ΟΛΠ, όσο επίσης για τα αεροδρόμια, το Ελληνικό, και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και ότι η κυβέρνηση αργά ή γρήγορα θα βρει το "βηματισμό" της για το ποιοι προχωρούν και με ποιο τρόπο.
Τρεις διεκδηκητές
Τρεις παίκτες (Κινέζοι, Ολλανδοί και Φιλιππινέζοι) παραμένουν ζωντανοί στη μάχη για το μεγάλο λιμάνι. Πέρα από την Cosco, που ενδιαφέρεται διακαώς να αναλάβει το σύνολο των υπηρεσιών στον Πειραιά (κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή), δυνατά στο παιχνίδι συνεχίζουν η ICTS από τις Φιλιππίνες, αλλά και η APM Terminals από την Ολλανδία, θυγατρική της δανέζικης Maersk, του μεγαλύτερου στον κόσμο παίκτη μεταφοράς κοντέινερ.
«Σε καμία, περίπτωση η δρομολογούμενη ελληνοκινεζική συνεργασία δεν θα πρέπει να ερμηνευθεί ως διακριτική μεταχείριση απέναντι στην Cosco», σημειώνουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, αφού κάτι τέτοιο θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα τον διαγωνισμό. Επισημαίνουν δε, ότι η πρεσβεία της Δανίας παρακολουθεί από πολύ κοντά την όλη διαδικασία, που σημαίνει ότι οι Βρυξέλλες θα ενημερωθούν αμέσως σε περίπτωση τυχόν διακριτικής μεταχείρισης της Cosco στο θέμα ΟΛΠ.
Στα υπόλοιπα μεγάλα θέματα το τοπίο παραμένει ακόμη αρκετά θολό. Στο θέμα με τα περιφερειακά αεροδρόμια «εξετάζονται οι τεχνικές δυνατότητες που έχουμε για να αλλάξουν κάποιοι όροι προς όφελος του Δημοσίου, και να γίνει επαναδιαπραγμάτευση με τους Γερμανούς, χωρίς να ακυρωθεί ο διαγωνισμός». Στο Ελληνικό, τηρείται στάση αναμονής, αφού εκκρεμεί η έγκριση ή μη από το Συμβούλιο της Επικρατείας του σχεδίου ανάπλασης που θα υποβάλλει η πλειοδότρια κοινοπραξία.
Στον Αστέρα Βουλιαγμένης, η κυβέρνηση περιμένει να υποβάλει η πλειοδότρια κοινοπραξία τη νέα της πρόταση μετά το μπλόκο του ΣτΕ. Τέλος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η αξιοποίηση εξετάζεται από καινούργια σκοπιά, με βασικούς όρους τη διατήρηση συμμετοχής του Δημοσίου στα δίκτυα, και την υποχρέωση του επενδυτή να επενδύσει για τον εκσυγχρονισμό τους.